Vilkår der matcher behov

De fleste af Danmarks største og mest kendte virksomheder er skabt i mindre lokalsamfund langt fra København. For at undgå skævvridning i Danmark er det vigtigt, at der stadig tages initiativer, der gør at det er attraktivt at bo, arbejde og starte virksomhed i vandkants-Danmark. Derfor, skal der stadig være vækstfremmende indsatser, der stimulerer interessen for at skabe og bygge noget nyt op i vores del af landet. Og der skal være en infrastruktur, der gør det muligt at nå København, Europa og verden nemt og bekvemt.

Derfor skal vi have opgraderet både tog- og vejnet. Og her tænkes ikke mindst på en Hærvejsmotorvej op gennem Jylland, som både aflaster den nord-sydgående trafik i Østjylland fra Kolding til Hobro, og samtidig gør det nemmere at bo og drive virksomhed i den midt- og vestjyske del af Jylland. Samtidig med at vi får koblet Billund Lufthavn fornuftigt på motorvejsnettet.

Nu kommer den nye motorvejs 1. etape langt om længe og ganske klogt til Viborg. Nærmere bestemt fra Løvel til Klode Mølle. Sidstnævnte skal selvfølgelig forlænges til Pårup, så den får kontakt med Herning-motorvejen. Det med motorvejshuller har vi desværre set alt for mange af under tidligere socialdemokratiske trafikministre – den fejl må ikke gentages.

Og så skal vi gøre alt for at bevare Karup Lufthavn. Det er en uvurderlig trafikinstitution for både erhvervsliv og lokalbefolkning i hele Midt- og Nordvestjylland, og derfor er det vigtigt, at de kommuner, som efter Storebæltsbroens etablering ikke har så latent et behov som tidligere, stadig bakker op. For det med at Billund løser trafikbehov for borgere i Viborg, Holstebro, Skive og Struer, er kun noget, der siges af folk, som ikke selv har prøvet at rejse indenrigs fra Billund til Kastrup i nyere tid.